Ik ben een lekkerbek die van puur voedsel houd. En van specerijen en kruiden. Mijn favoriet is Ras el hanout, een specerijenmengsel uit de Marokkaanse keuken. Aangezien je hitte het beste met hitte kunt bestrijden heb ik al een heerlijke kipschotel gemaakt. Voor de vega’s onder ons: dit smaakt ook uitstekend met of zonder vleesvervanger (door er bijv. meer groente aan toe te voegen).
Wat heb ik gebruikt: verantwoorde kipfilet, 1 ui, 1 paprika, 2 tomaten, eetlepel Ras el hanout om de kip te kruiden, een fikse eetlepel Harissa (ook al zo lekker!), blikje kikkererwten en een scheutje olie voor het bakken.DSC07021aDSC07045Kip kruiden met Ras el hanout en samen met de ui een paar minuten bakkenDSC07034Daarna de groenten met kikkererwten erbij, Harissa erdoor mengen en 2 á 3 eetlepels water.DSC07024Kwartiertje sudderen en je hebt een heerlijke voedzame maaltijd hebt die ook koud uitstekend smaaktDSC07039Harissa is de Afrikaanse variant van sambal en bevat o.a. pepers, tomaten, komijn, koriander en knoflook. Een lik Harissa smaakt ook heerlijk op een broodje kaas.
Ik hou van pittig: een Spaanse peper kan er ook nog prima door, maar wellicht is dat voor jullie net iets teveel van het goede 🙂

Simpel, makkelijk, gezond en o zo puur!

