Tags

,

Gisterochtend ben ik even de hei op geweest. De heide staat in volle bloei. Eerlijk is eerlijk: ik ben niet zo’n held op de hei. Want er vliegen momenteel ontelbaar veel insecten rond en ik ben doodsbang voor wespen. Ze zijn nog niet agressief -die periode krijgen we nog-, maar ik kom ze liever niet tegen. Ik smeer me dan ook dik in met anti-insectenmiddel. Dus doe mij maar de hei als het regent, dan vliegt er niet zoveel…
Het is wel een prachtig gezicht:DSC07522De gamma-uiltjes waren talrijk. Een bijzondere vlinder vind ik dat. Het dankt zijn naam aan de opvallende zilverkleurige ongebroken Y-vormige vlek in het midden van de voorvleugel. Best lastig om te fotograferen, want stil zitten is niet de beste kant: het fladdert praktisch aan één stuk door. Het is een nachtvlinder die ook overdag actief is. Na de zomer vertrekt het naar warmere gebieden. Onvoorstelbaar eigenlijk dat zo’n kleine kwetsbare vlinder enorme afstanden kan overbruggen. Op de één of andere manier lijkt het altijd ondersteboven te hangen:DSC07497DSC07501DSC07505DSC07517 DSC07519Laag in een heidestruik zag ik een Heideblauwtje, een vrouwtjeDSC07531DSC07534En daar kan ik dan ontzettend blij mee zijn…DSC07536

