‘Rouw is de achterkant van liefde.’
Riet FiddelaersDSC00062kMijn rugzak: ik had best nog wel wat uit te pakken.
Er wordt gewerkt in mijn binnenkamers.
De hoogste tijd om mijn geestelijke rugzak grondig op te ruimen. En dan bedoel ik vooral goed in de kleine hoekjes kijken (die sloeg ik vroeger al graag over…). Het vraagt om een zacht zijn voor mezelf.

De vele en soms ook verborgen schatten uit mijn rugzak naar boven halen is niet zo moeilijk. Regelmatig word ik blij verrast met wat er tevoorschijn komt. Maar in mijn hart kijken en eerlijk zijn naar de zere dingen, da’s heel andere koek. Die vragen om best wel wat lef. Want net als manlief was en ben ik ook geen heilige 🙂 dat is inherent aan ‘in relatie leven’. Van een beetje storm kun je ontzettend opknappen. En van tegenwind kweek je geestelijke spierballen. Zoiets.

Na het nodige denk-, voel-, lees-, kijk- en schrijfwerk is mijn postuum-projectje aan manlief klaar. Ik ben ervan overtuigd dat op de één of andere manier mijn woorden zullen aankomen daar waar ze moeten zijn. Ik hoef niet te weten hoe het werkt. Vroeg of laat krijg ik wel een zacht schopje onder mijn hol een seintje. Ik merk het wel.

De vragen die ik had zijn niet inmiddels niet meer belangrijk, evenmin als de antwoorden.

Vandaag is alles gezegd en DSC00091kkgedaan wat gedaan en gezegd moest worden. Geraakt, ontroerd, blij en vooral verstild wandel ik het bos in met mijn heerlijke vrijbuiter. Volop genietend van de zon en de herfst in al haar charme en van alles wat goed, kostbaar, kwetsbaar en bijzonder is.

‘Loslaten is anders vasthouden.’

