Ik moet er nog in groeien: in 2012.
Het kost me moeite om in het ritme te komen. De nieuwe werktijdenregeling brengt met zich mee dat ik een half uur eerder begin. Kwart over zes opstaan went nog niet echt, maar ik hecht aan mijn wandelen ’s middags met mijn honden. Die tijd doorbrengen met hen in het veld, het bos of bij de plas is belangrijk voor mij. Dan maar eerder opstaan. Het is mijn manier van ‘op adem komen’.
Spaanse hond Izzy weigert de laatste tijd hardnekkig haar eten: ze ruikt en kijkt bij d’r bak om vervolgens letterlijk haar afkeer duidelijk te maken van de o zo kostelijk maaltijd om zuchtend haar plek op te zoeken. Juda aast en denkt “hah! dat vreet ik er wel bij op!’ Mooi niet 🙂 dacht ik zo.
Terwijl ik vanavond laat mijn maaltijd eet, staat Izzy kwijlend en wel voor me. ‘Honger’, zeggen haar ogen. Ik bied haar een stukje worst aan. ‘Hap-slik-weg’ is het, en rap dat het gaat.
Klaar Spanjool, er is niks mis met jou. Je gedraagt je als een verwend loeder. Morgen weer gewoon je bak eten. De honden in Spanje zouden jaloers op je zijn. O Zo!

Weekend.
De boodschappen zijn binnen.
Steeds vaker merk ik dat ik meer bewust mijn inkopen doe: zoveel mogelijk biologisch zonder troep. Ik spel de etiketten. Liever maak ik zelf lekkere prutjes. Met knoflook, ui en Spaanse pepers in huis kom ik een heel eind. Veel meer dan verse groente en fruit heb ik niet nodig.

Ik heb mezelf een kadootje gegeven: De Sneeuwluipaard.
Met dank aan Vlasje.

Dat is uiteindelijk de enige moed die van ons wordt gevraagd: dat we de moed hebben voor het vreemdste, het eigenaardigste en onverklaarbaarste dat we tegen kunnen komen. Dat de mensheid in dit opzicht laf is geweest, heeft het leven oneindig geschaad; de ervaringen die ‘visioenen’ worden genoemd, de hele zogeheten ‘geestenwereld’, dood, al die dingen die ons zo na zijn, zijn, door ze dag in dag uit te ontwijken zo verdrongen uit het leven, dat de zintuigen waarmee we ze hadden kunnen bevatten, afgestompt zijn. Om nog maar te zwijgen van God.
Rainer Maria Rilke

Fijn weekend gewenst!